niedziela, 15 sierpnia 2010

Matki Boskiej Zielnej

Ten reportaż sporządziłem w jednym z miasteczek Wielkopolski, w niedzielę 15 sierpnia 2010 roku, będąc w odwiedzinach u ks. Proboszcza, któremu tą drogą składamy serdeczne podziękowanie za gościnę i umożliwienie nam obfotografowania dwóch Mszy św.


Poczęstowani na probostwie śniadaniem, idziemy na Mszę św do pobliskiego kościoła. Nie mamy daleko, wystarczyło przejść przez ulicę, by znaleźć się na przykościelnym dziedzińcu.
Przed bocznym wejściem ustawiono stolik,a na nim bukiety (wiązanki) kwiatów, traw i ziół .

Dzisiejszej niedzieli oprócz tego że obchodzimy uroczystość Wniebowzięcia NMP, to w Polsce jest to dodatkowo święto Matki Boskiej Zielnej.

Pamiętały o tym panie z Caritasu: Krystyna Trybuś i Bronisława Kómoch oraz Wiesława Szemelek i Wanda Jankowiak, zbierające przy okazji dobrowolne datki na rzecz Caritasu.

Z wiązanką kwiatów i ziół wchodzimy do kościoła głównym wejściem (do zachodu świątyni).

Pani Elżbieta Gacek z panem Maciejem Grześkowiakiem przygotowali tegoroczny wystrój kościoła. Zanim rozpocznie się Msza św. przyjrzyjmy się dzisiejszym, okolicznościowym dekoracjom:

Najładniejsze wieńce znalazły się przy ołtarzu: z hostią z lewej strony ołtarza głównego, a dwa snopy jeden pod krzyżem i drugi pod świecą paschalną.

Poza prezbiterium pod lewym filarem ustawiono dekorację z kukurydzy i słoneczników, a pod amboną znalazł się istny ogród.

Pod następnymi kolumnami kolejne wieńce (snopy)

Żółte dynie i zielone kabaczki stanowiły stały element wystroju.

Nie zapomniano udekorować ławek w całym kościele.

Ewa sama kiedyś śpiewająca w chórze szkolnym i ucząca w szkole śpiewu, zajęła miejsce na chórze

Oprócz niej, wokół zabytkowych organów, zasiadło około dziesięć starszych pań

Był to gminno-parafialny chór żeński "Lutnia" pod dyr. pani Anny Maisner

Do organów zasiadła młoda organistka pani Małgorzata Waszyńska

Mój pobyt na chórze to okazja do zrobienia zdjęć gwiaździstego sklepienia, późno gotyckiego kościoła z 1460 roku. W szczycie ołtarza głównego umieszczono obraz patrona parafii św. Michała Archanioła.Lewy anioł na zwieńczeniu ołtarza trzyma krzyż, a prawy buławę królewską (marszałkowską).

Spoglądając na renesansowy ołtarz główny skupię się na rozpoczynającej się bezkrwawej ofierze Mszy św. By sporządzić ten reportaż, autor uczestniczył tego dnia w trzech Mszach św.
Zdjęcia robiłem tylko na dwóch mszach. O 10:00 z chóru i o 11:30 z poziomu posadzki . Obie Msze św. odprawiane przez tego samego celebransa zestawiłem w poście tak, jakby to była jedna Msza św.

Wierni zgromadzeni w kościele o konstrukcji halowej, gdy zasiedli w ławkach, utworzyli żywy znak krzyża. Na wejście zaśpiewali pieśń:

"Gdy klęczę przed Tobą"

To druga i trzecia zwrotka tej pieśni wyświetlana na kościelnym ekranie.

Już na samym początku Mszy św. zdarzył się niecodzienny wypadek. Zemdlał dzieciak i matka oraz inne osoby podbiegły by go wynieść z kościoła.

Lektor Olek - śpiewał psalm. Na sumie psalm śpiewał osobiście ks. Piotr

Śpiewając z całym kościołem słowa" Stoi Królowa po Twojej prawicy" stojąc na chórze spojrzałem w prawo, a tam mój wzrok spoczął na Królowej Polski, na Pani Jasnogórskiej w jej cudownym obrazie umieszczonym w prawej bocznej kaplicy.

Organistka pani Małgorzata i ks. Piotr prowadzili śpiew

Lektor Olek i ks Piotr w czasie czytań mszalnych

Ks. Piotr czyta Ewangelię o odwiedzinach Maryi u św. Elżbiety. Czyżby te dwie niewiasty przedstawiał stary obraz wiszący w zakrystii?

ks. Piotr wygłasza homilię( tekst homilii zostanie wpisany w terminie późniejszym)

Wierni słuchają homilii, pani organistka też

W czasie nalewania wina do kielicha wierni śpiewają: "Uczyńcie co wam mówi Syn ..."

Gdy ksiądz odmawia modlitwy przed Przeistoczeniem śpiewamy całym kościołem kolejne zwrotki tej pieśni.

Na ekranie tekst refrenu i dalsze słowa jego słowa ;"
.... Przyobleczcie wiarę w czyn.
Niech się Słowo Boże stanie Ciałem w każdym z nas".

Modlitwa nad darami przed Przeistoczeniem

Przeistoczenie chleba w Ciało Pańskie

Przeistoczenie wina w Krew Chrystusa

Kapłan wznosząc do góry patenę z Ciałem Chrystusa i kielich z Jego krwią, modli się na głos słowami rozpoczynającymi się od słów: " Przez Chrystusa, w Chrystusie i z Chrystusem.... "

Ojcze nasz odmawiamy wspólnie z kapłanem modląc się przed Komunią św.

Oto Baranek Boży! Wierni śpiewają pieśń: "Chrystus Pan karmi nas Swoim świętym Ciałem chwalmy Go na wieki ..."

Komunia św. ks. Piotra

Ks. Piotr ma do pomocy dwóch lektorów: pana Macieja Grześkowiaka, który pomagał udzielać Komunii na rannej Mszy św i pana Romana Webera, który usługiwał na Mszy św. o 10:00.

Na sumie o 11:30 Komunię św. udzielał tylko sam ks. Proboszcz.

W czasie udzielania Komunii Św. śpiewamy kolejne zwrotki pieśni"Chrystus Pan karmi nas Swoim Świętym Ciałem.. ." Mój wzrok mam utkwiony w tabernakulum w którym odbija się kielich z Krwią Chrystusa ustawiony na ołtarzu ofiarnym.

W czasie puryfikacji kielicha śpiewamy pieśń: "Bądź pozdrowiona Hostio żywa,..."

Po Komunii św. ks. Piotr z organistką śpiewają w duecie pieśń: "Jest jedno imię, które wszystkie serca splata"

Zasłuchani w niebiański śpiew parafianie. W tym czasie moje oczy wędrują ku sklepieniu kościoła.

Modlitwa przed poświęceniem ziół

Dzieci z niecierpliwością czekają na pokropienie wodą święconą

Nie tylko one, bo i dorośli też.

I stało się ks. Piotr umoczył głęboko w naczyniu kropidło i zamaszystym ruchem kropił wodą święconą wiernych i wiązanki z ziołami

Ewa mówiła, że kropelki wody dotarły aż do chóru

Po ogłoszeniach parafialnych nastąpiło błogosławieństwo, po czym zaśpiewaliśmy wszyscy pieśń na wyjście:

Dobra Matko i Królowo z Jasnej Góry
z wdzięcznym sercem dziś ku Tobie wznoszę wzrok.
Nie potrafię podziękować za Twe serce,
którym wspierasz każdy czyn mój każdy krok.

z refrenem:
Jesteś tuż, obok mnie, jesteś ze mną.
W rannej mgle, w słońcu dnia i w noc ciemną.
Wspierasz mnie , chronisz mnie w swych ramionach.
Jesteś tuż, obok mnie w każdy dzień.

2. Gdy upadam, Ty wyciągasz do mnie ręce.
Gdy mi ciężko, Ty oddalasz to co złe.
Twą obecność czuję zawsze, czuję wszędzie.
Z Tobą, Matko , tak radosne serce me.

3.Choćby chmury przysłoniły Cię, Maryjo
i zginęła gdzieś za nimi Twoja twarz.
Wiem, że serce Twe i oczy zawsze żyją.
Wiem, że jesteś przy mnie blisko, wiem, że trwasz.

A na zakończenie na klęcząco ks. Piotr wspólnie z nami odmówił modlitwę do patrona Parafii:
"Święty Michale Archaniele wspomagaj nas w walce ...."

Wierni powoli opuszczają kościół

Śpiew pani Małgorzaty bardzo spodobał się nie tylko nam ale i tym oto Państwu, którzy po Mszy św. podeszli podziękować organistce.

Komunia św. organistki Małgosi Waszyńskiej

Ks Piotr opuszcza kościół

Po wyjściu z Kościoła pobiegłem po parasolkę by z Ewą wokół obejść kościół

Ewa w bramie prowadzącej na dziedziniec kościelny.

Po przyjściu na plebanię pokazała pani Małgosi album z obchodów 25 lecia kapłaństwa ks. Piotra.


Ja natomiast wróciłem do kościoła by obfotografować kaplicę Matki Boskiej Częstochowskiej w której oprócz jednego ołtarza głównego znajdują się jeszcze trzy boczne ołtarze

Przyglądając się malowidłom i ołtarzom można odnieść wrażenie jakby kościół poświęcony był Maryi a nie św. Michałowi Archaniołowi.

Kolejne obrazy na których jest Maryja oraz ołtarz Wniebowstąpienia Pana Jezusa.

A to charakterystyczne stacje Męki Pańskiej na których artysta umieścił Maryję w niebieskiej szacie.

A to pani Teresa - kucharka, która gdy wierni rozeszli się do domów przyszła zamknąć kościół i pozbierać prawdziwki, którymi udekorowany był główny ołtarz.


Dostało i nam się kilka grzybów. Były co prawda częściowo robaczywe ale po ususzeniu i zmieleniu na proszek stanowić będą doskonałą przyprawę do sosów i zup grzybowych.

A to umęczona podobnie jak Ewa, wnuczka pani Teresy, która za legowisko obrała sobie kuchenną podłogę. Gdy zmęczona wrażeniami dnia dzisiejszego Ewa zdrzemnęła się do kawy, ja poszedłem nad jezioro by się wykąpać i porobić zdjęcia. Ale co widziałem wcześnie rano i wieczorem będzie w oddzielnym poście.

Brak komentarzy: